Kiedy zacząć leczenie, jakim aparatem i kiedy bezpiecznie skierować dalej.

Na podstawie realnych przypadków zobaczysz praktyczny algorytm łączenia mioterapii, prostych aparatów i współpracy z rodzicami tak, aby pracować spokojniej i przewidywalnie.

Po szkoleniu łatwiej Ci będzie:
Teraz w cenie promocyjnej!
Dobierać właściwy aparat do wieku i typu wady
– zobaczysz, kiedy wystarczą trainery i płytki przedsionkowe, a kiedy sięgnąć po płytkę Schwarza, ekspander czy częściowe aparaty stałe 2×4 – z minimalnym ryzykiem próchnicy i awarii.
Nagrane, praktyczne szkolenie online oparte na dwóch webinarach Dla pedodontów i dentystów ogólnych
lek. dent. Kamila Mochocka
4 lat doświadczenia w ortodoncji dziecięcej, Absolwentka cyklu kursów Larrego Browna USA i 3-letniego programu masterskiego pod przewodnictwem dra Dereka Mahoniego (Sydney).
Przodozgryzy i zgryzy krzyżowe u dzieci 2–12 lat: od ‘obserwacja’ do konkretnego planu leczenia krok po kroku
Podejmować spokojne decyzje „leczyć vs obserwować”
– poznasz konkretne kryteria wieku (2–12 lat), funkcji i obrazu zgryzu, kiedy zacząć terapię, a kiedy jeszcze obserwować – ale z planem, nie „do stałych”
Pracować z przyczyną, a nie tylko ze skutkiem
– uporządkujesz rolę mioterapii, logopedy/neurologopedy, laryngologa, szlifowania guzków i rozkontaktowania zgryzu, żeby nie prostować wady, która wróci przy niezmienionej funkcji.
Układać fazowy plan leczenia i retencji
– nauczysz się przedstawiać leczenie jako etapy (mioterapia, aparaty ruchome, ekspansja, częściowe stałe, retencja), co zmniejsza niezrozumienie, pretensje i wizyty „na koszt gabinetu”
Czuć się pewniej przy kierowaniu do ortodonty
– będziesz mieć jasne kryteria, kiedy prowadzić dziecko samodzielnie, a kiedy kierować dalej.
I dlaczego czekanie „do stałych” zwiększa ryzyko ekstrakcji i chirurgii w dorosłości.
Przy przodozgryzach i zgryzach krzyżowych strategia biernego wyczekiwania to realne ryzyko, że przegapisz biologiczne okno. Między ok. 5. a 9.–10. rokiem życia szew podniebienny jest jeszcze otwarty, kość plastyczna, a ekspansja szczęki może być stabilna i bezpieczna. Ten sam obustronny zgryz krzyżowy, który u 7-latka korygujesz ekspansją i mioterapią, u 13-latka może już wymagać kamuflażu ekstrakcyjnego albo leczenia chirurgicznego w dorosłości.
Dlaczego 7-latek z przodozgryzem to wciąż „łatwy do uratowania” przypadek?
Na webinarze zobaczysz, co realnie tracisz, gdy „obserwacja” przeciąga się o kilka lat – i jak uporządkować decyzje tak, żeby maksymalnie wykorzystać wzrost dziecka.
Teraz w cenie promocyjnej!
Realne przypadki kliniczne z gabinetu prowadzącej
Zamiast „suchych” schematów na szkoleniu zobaczysz konkretne dzieci 2–12 lat z przodozgryzami i zgryzami krzyżowymi – od zdjęcia wyjściowego, przez decyzje „tu i teraz”, po dobrane aparaty i dalsze etapy leczenia. Dzięki temu łatwiej przełożysz algorytm z webinaru na swoje wizyty „od jutra”.
Teraz w cenie promocyjnej!
PROGRAM SZKOLENIA
Ten dwuczęściowy webinar prowadzi Cię krok po kroku od rozpoznania przodozgryzów i zgryzów krzyżowych do konkretnego planu działania w gabinecie.
LEKCJA 1 – Przodozgryzy u dzieci 2–12 lat

Typy przodozgryzów i obraz kliniczny

Porządkujesz nazewnictwo i uczysz się patrzeć na przypadek tak, by od razu wiedzieć, z jaką wadą masz do czynienia – pewniej odróżnisz przodozgryz rzekomy, częściowy i całkowity na podstawie zdjęć oraz badania klinicznego i łatwiej ocenisz, kiedy profil twarzy i ustawienie trzonowców oznaczają już realną wadę, a nie tylko „nietypowy zgryz”.
Przyczyny przodozgryzów i „okno biologiczne” leczenia
Łączysz obraz zgryzu z funkcją (język, oddychanie, nawyki) i rozumiesz, dlaczego wiek 5–10 lat jest kluczowy dla bezpiecznego leczenia. Nauczysz się wyjaśniać rodzicom, czemu nie warto czekać „do stałych”, tylko wykorzystać okres największego potencjału wzrostowego oraz łatwiej rozpoznasz dzieci z większym ryzykiem cięższej wady szkieletowej, u których brak reakcji może skończyć się wskazaniem ortognatycznym w dorosłości.
Algorytm decyzji: obserwacja czy leczenie
Dostajesz jasne kryteria wieku, funkcji i obrazu zgryzu, które prowadzą do decyzji „obserwujemy z planem” albo „zaczynamy terapię”. Zmniejszysz liczbę wizyt kończących się tylko wpisem „kontrola za rok” i będziesz podejmować decyzje spokojniej, mając w głowie uporządkowany, powtarzalny schemat postępowania przy przodozgryzach.
Faza III (10–12 lat)
Leczenie przodozgryzów: aparaty, fazy terapii i współpraca z ortodontą
Na realnych case’ach zobaczysz, jak łączyć mioterapię, aparaty (trainery, płytki przedsionkowe, płytki Schwarza, ekspandery, 2×4) i retencję w kilkuletni plan. Dobierzesz aparat do wieku, typu wady i współpracy dziecka tak, by wykorzystać potencjał wzrostowy bez zbędnego ryzyka próchnicy i awarii, ułożysz fazowy plan leczenia i retencji oraz będziesz wiedzieć, kiedy prowadzić dziecko samodzielnie, a kiedy bezpieczniej skierować je do ortodonty – już z opisem wykonanych działań.
LEKCJA 2 – Zgryzy krzyżowe u dzieci 2–12 lat

Definicja i rodzaje zgryzów krzyżowych

Porządkujesz definicje i typy zgryzów krzyżowych, patrząc zarówno na zęby, jak i na asymetrię łuków oraz żuchwy. Nauczysz się nazywać konkretny typ zgryzu krzyżowego (częściowy przedni, boczny jedno-/obustronny, całkowity) i przypisywać go do odpowiedniego toru leczenia oraz szybciej ocenisz, kiedy asymetria jest wskazaniem do natychmiastowego leczenia, a kiedy można jeszcze obserwować – świadomie, z planem.
Przyczyny i czynniki ryzyka zgryzów krzyżowych
Uczysz się łączyć obraz kliniczny z nawykami, oddychaniem, genetyką i zaburzeniami rozwojowymi. Wyłapiesz „czerwone flagi” w wywiadzie i badaniu, zanim zgryz krzyżowy utrwali się jako problem szkieletowy, oraz w prosty sposób wytłumaczysz rodzicom, co zmienić w funkcji i nawykach (ssanie, pozycja do snu, oddychanie), by leczenie było stabilniejsze.
Protokół wczesnego leczenia i aparaty do ekspansji
Dostajesz konkretny schemat: usunięcie przeszkody zgryzowej, rozkontaktowanie zgryzu, mioterapia oraz dobór aparatu do ekspansji szczęki. Zaplanujesz pierwsze wizyty tak, by szybko odblokować tor ruchu żuchwy i ustabilizować zgryz, ograniczając ryzyko późniejszych wskazań chirurgicznych, oraz dobierzesz aparat (płytka Schwarza, ekspander podniebienny, inne aparaty do ekspansji) do wieku, nasilenia wady i współpracy dziecka, łącząc go z pracą fizjoterapeuty i/lub neurologopedy.
Kontrole, retencja i zabezpieczenie wyniku
Układasz jasny plan kontroli po leczeniu zgryzów krzyżowych oraz zasady retencji. Przygotujesz prosty schemat wizyt kontrolnych, który zmniejsza ryzyko nawrotu i reklamacji, i będziesz pracować spokojniej, bo wiesz, jak wygląda ścieżka pacjenta od pierwszego zdjęcia po stabilny, utrzymany w czasie wynik.
14 lat doświadczenia w ortodoncji dziecięcej (2–12 lat)

Absolwentka cyklu kursów Larrego Browna (USA) oraz 3-letniego programu masterskiego Orthodontics and Dentofacial Orthopedics pod przewodnictwem dra Dereka Mahoniego (Sydney)

Początkowo pracowała jako pedodonta na etacie w MCS w Warszawie, równolegle rozwijając wiedzę ortodontyczną na stażach i kursach w Polsce i za granicą

Prywatnie mama czwórki dzieci, pasjonatka ogrodnictwa i zwierząt domowych
lek. dent. Kamila Mochocka
SPIKER
Czego się spodziewać po rejestracji?
Po pomyślnej realizacji wpłaty otrzymasz mailem potwierdzenie. Jesteś z nami!
Co dalej? Od razu dostajesz link - dostęp do nagrania otrzymujesz natychmiast (możesz włączyć nawet za minutę)
1
2
Po zakończeniu szkolenia będziesz mieć dostęp do nagrania przez cały rok oraz otrzymasz certyfikat uczestnictwa.
3
FAQ
Made on
Tilda