→ Rozpoznanie pacjenta z problemem w stawie skroniowo-żuchwowym w gabinecie stomatologicznym.
→ Zasady współpracy w zespole terapeutycznym: dentysta, fizjoterapeuta, logopeda, instruktor oddechu.
→ W jakich dolegliwościach związanych ściśle z dysfunkcją stawów skroniowo-żuchwowych możemy pomóc pacjentowi
→ Omówienie ankiety diagnostycznej pacjenta.
(będzie załączona w PDF dla uczestników szkolenia)
Rezultat
Nauczysz się, jak identyfikować oczywiste i nieoczywiste dolegliwości, które wskazują na problem ze stawem skroniowo-żuchwowym.
Dowiesz się kiedy i jak skutecznie współpracować z fizjoterapeuta aby efekty takiego leczenia pozostawały stabilne i skuteczne
→ Przykładowe zdjęcia pacjentów z zaburzeniami zgryzu i ich wpływ na dysfunkcję stawu skroniowo-żuchwowego.
→ Rozpoznawanie zniekształceń twarzoczaszki : ustawienie oczodołów, kącików ust,uśmiech itd.
→ Techniki zewnątrzustnego badania i identyfikacja najczęstszych i rzadkich zniekształceń
→ Wskazówki dotyczące bezpiecznej pracy z pacjentami.
Rezultat
Po zakończeniu tej lekcji będziesz potrafił/a przeprowadzać zewnątrzustne badanie i rozpoznawać wizualnie różne zniekształcenia twarzoczaszki, analizując twarz pacjenta pod kątem symetrycznego ustawienia oczodołów, kącików ust oraz sposobu, w jaki pacjent się uśmiecha. Dzięki temu zyskasz umiejętność dokładnej diagnozy i lepszego planowania leczenia.
2. Badanie zniekształceń w układzie stomatognatycznym (zęby, zgryz) i czaszkowym (pozycja kości twarzoczaszki) mających bezpośrednią korelację z zaburzeniami w stawach skroniowo-żuchwowych.
→ Badanie postawy ciała przy pomocy siatki posturologicznej
→ Terminologia używana przez fizjoterapeutów
→ Na co zwrócić szczególną uwagę przy wykonywaniu odbudów zębów u Pacjentów z zaburzoną postawą (specjalne przypadki)
Rezultat
Po zakończeniu tej lekcji nauczysz się przeprowadzać badania pod względem fizjoterapeutycznym. Poznasz nomenklaturę używaną przez dentystów, aby skutecznie współpracować z fizjoterapeutami oraz dowiesz się, jakim językiem operować przy wysyłaniu pacjenta stomatologicznego do fizjoterapeuty, co pozwoli na bardziej precyzyjną i efektywną komunikację.
3. Ocena postawy ciała pacjenta, na co zwracać szczególną uwagę u pacjentów z zaburzeniami w stawach skroniowo-żuchwowych, wskazówki od fizjoterapeuty.
→ Demonstracja techniki badania przy użyciu łuku twarzowego
→ Interpretacja wyników badania na modelu szczęki zaartykułowanym w artykulatorze
→ Praktyczne zastosowanie diagnostyki w planowaniu leczenia (przypadki pacjentów )
Rezultat
Zdobędziesz umiejętność przeprowadzania szczegółowej diagnostyki pacjentów, co pozwoli Ci trafniej ocenić pozycję szczęki, zidentyfikować dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych oraz precyzyjnie planować i korygować leczenie, wspierając się filmami instruktażowymi.
4. Szczęka i jej trójwymiarowa pozycja w twarzoczaszce, jak zbadać, jak interpretować wyniki badania, jaki to ma związek z dysfunkcją w stawach skroniowo-żuchwowych.
→ Rola symetrii w prawidłowym funkcjonowaniu stawów skroniowo-żuchwowych, redukcji napięć mięśniowych i poprawie komfortu pacjenta.
→ Techniki nadbudowy zębów, wybór stron do nadbudowy w zależności od wyników badań
→ Monitorowanie postępów i modyfikacja terapii w odpowiedzi na zmiany stanu pacjenta
Rezultat
Będziesz w stanie kompleksowo oceniać i korygować pozycję szczęki i żuchwy, poprawiając funkcjonowanie stawów skroniowo-żuchwowych oraz zapewnić komfort pacjentów, stosując odpowiednio zaplanowane techniki odbudowy zębów.
5. Nasz cel-wprowadzenie jak największej symetrii w układzie stomatognatycznym. Jak korygować pozycję szczęki i żuchwy, by stawy skroniowo-żuchwowe funkcjonowały bez zakłóceń.
→ Wpływ oddychania przez nos na stabilność leczenia.
→ Problemy związane z oddychaniem przez usta, takie jak chrapanie, bezdechy senne.
→ Prawidłowe układanie języka na podniebieniu dla stabilności efektów terapii.
→ Wskazania do konsultacji z laryngologiem w przypadku zablokowanych dróg oddechowych.
→ Filmiki instruktażowe pokazujące prawidłową pozycję spoczynkową języka przełykanie oraz oddychanie, w tym różnice między prawidłowym a nieprawidłowym przełykaniem.
Rezultat
Po ukończeniu tej części szkolenia będziesz w stanie rozpoznawać i korygować zaburzenia oddychania, efektywnie współpracować z logopedą i instruktorem oddechu, oraz stosować trening miofunkcyjny. Opanujesz techniki prawidłowego układania języka i oceny funkcji przełykania, co zapewni stabilne efekty terapii.
6. Tor oddychania i pozycja języka – od tego w dużej mierze zależy stabilność leczenia. Dlaczego warto zaprosić do współpracy logopedę i instruktora oddechu.
→ Stosowanie ALF dla retencji po odbudowach estetycznych, korygowania nieprawidłowego oddychania przez usta oraz podtrzymywania efektów terapii
→ Stosowanie aparatu u dzieci, aby ukierunkować prawidłowy wzrost szczęk i twarzy oraz zapobiec wadom zgryzu i wadom szkieletowym.
→ Prezentacja aparatu oraz jego działania terapeutycznego na zdjęciach przed i po
Rezultat
Po ukończeniu tej części szkolenia, będziesz wiedział, jak skutecznie stosować aparat ALF do utrzymania prawidłowej pozycji języka na podniebieniu, korygowania nieprawidłowego oddychania przez usta, oraz jak odpowiednio dobierać i aktywować aparat u pacjentów rosnących i dorosłych, aby zapewnić stabilność efektów leczenia ortodontycznego i protetycznego.
7. ALF (Advanced Lightwire Functional) aparat miofunkcyjno-ortopedyczn do zadań specjalnych. W czym tkwi jego ,,magia” i wszechstronne zastosowanie w stomatologii?
→ Leczenie ortodontyczne uwzględniające prawidłową pozycję w stawach skroniowo-żuchwowych RC i korygujące zaburzenia funkcji języka I oddychania.
→ Leczenie protetyczne zapewniające prawidłowe funkcjonowanie stawów skroniowo-żuchwowych.
→ Wprowadzenie równowagi nerwowo-mięśniowej dla trwałości odbudów.
→ Optymalne rozwiązania dla pacjentów z dysfunkcją stawów skroniowo-żuchwowych i zgrzytajacych zębami.
Rezultat
Nauczysz się wprowadzać równowagę nerwowo-mięśniową. Dzięki temu Twoje odbudowy będą stabilne i mniej podatne na zniszczenia, co pozwoli na skuteczniejsze i trwalsze efekty leczenia. Dowiesz się również, jak przeprowadzać diagnostykę przed odbudową, aby uniknąć potencjalnych komplikacji i zapewnić optymalne rezultaty dla pacjentów.
8. Jak kończyć przypadki - ortodoncja, protetyka, odbudowy kompozytowe
→ Jakie mięśnie układu stomatognatycznego należy badać i jak przeprowadzać terapię. Pokaz praktyczny
→ Diagnostyka przy zablokowanym stawie skroniowo-żuchwowym
Kiedy i jak postąpić, by nie zaszkodzić, lecz skutecznie pomóc pacjentowi
Rezultat
Po ukończeniu tej części szkolenia będziesz w stanie kompleksowo zaopiekować się pacjentem z zablokowanym stawem skroniowo-żuchwowym, przeprowadzać badanie i terapię mięśni żucia, a także skutecznie reagować na klikający staw, co zapewni efektywne i bezpieczne leczenie.
9. Badanie i terapia mięśni żucia
→ Ćwiczenia dla pacjenta
→ Pokaz praktyczny
Rezultat
Będziesz w stanie zalecić pacjentowi i pokazać wykonanie ćwiczeń dla autoterapii mięśni żucia i punktów spustowych (w tym ćwiczenia Rocabado, ćwiczenia propriocepcji głębokiej)
10. Autoterapia mięśni żucia
→ Podczas sesji pytań i odpowiedzi będziesz mógł/mogła wcześniej przesłać swoje przypadki kliniczne, które zostaną omówione anonimowo przez prelegenta.
+ plik PDF (ankieta diagnostyczna pacjenta)
+ plik PDF (ankieta diagnostyczna pacjenta)