Ten webinar to praktyczna pigułka wiedzy oparta na realnych przypadkach i wieloletnim doświadczeniu – od pierwszej diagnozy po skuteczne leczenie i pełne zaufanie rodziców
PRÓCHNICA A MIH U DZIECI
W PRAKTYCE LEKARZA STOMATOLOGA
rozpoznawać MIH w prosty sposób już podczas rutynowego badania – bez dodatkowych narzędzi
1.5h webinar dla stomatologów ogólnych
trafnie diagnozować stadia MIH i dobierać właściwe leczenie
skutecznie zabezpieczać i leczyć zęby z MIH za pomocą sprawdzonych metod
wybierać odpowiednie materiały w zależności od stopnia zaawansowania MIH
jasno komunikować się z rodzicami i unikać nieporozumień
decydować, kiedy leczyć samodzielnie, a kiedy odesłać pacjenta do specjalisty
31 lat doświadczenia klinicznego
lek. dent. Anna Sonecka
Naucz się diagnozować i odróżniać MIH od próchnicy oraz przebarwień pourazowych u najmłodszych, a następnie wdrażać skuteczne leczenie – zanim zęby zostaną trwale uszkodzone.

Podczas szkolenia dowiesz się, jak:
Nagranie
Niestety, najczęstsze błędy to:
nierozpoznawanie MIH
nieodróżnianie go od przebarwień powstałych na skutek urazów zębów mlecznych,
brak różnicowania i określania stopnia zaawansowania MIH, a także podjęcia odpowiedniego postępowania.
traktowanie i leczenie MIH tak, jakby to była próchnica,
Ten webinar to konkretna dawka praktycznej wiedzy
– od diagnozy i komunikacji z rodzicami do odpowiednich decyzji klinicznych oraz właściwego leczenia.

Dzięki niemu będziesz postępować bezpiecznie, skutecznie i bez stresu,
nawet jeśli dzieci to tylko niewielka część Twojej praktyki!
PROGRAM SZKOLENIA:

Wstęp

  • Znaczenie wczesnej diagnostyki i skutecznego leczenia schorzeń szkliwa u dzieci.
  • Rosnąca częstość występowania zarówno próchnicy, jak i hipomineralizacji trzonowców i siekaczy (MIH) w populacji dziecięcej.
  • Konieczność różnicowania i indywidualizacji podejścia terapeutycznego.
Definicje i charakterystyka schorzeń
Próchnica zębów
  • Choroba zakaźna tkanek twardych zęba o podłożu bakteryjnym.
  • Przyczyny: biofilm bakteryjny, dieta bogata w cukry fermentujące, nieprawidłowa higiena jamy ustnej.
  • Patomechanizm: demineralizacja szkliwa i zębiny prowadząca do ubytków twardych struktur zębów.
  • Obraz kliniczny: plamki próchnicowe, ubytki, ból, nadwrażliwość, stany zapalne miazgi.
MIH (Molar Incisor Hypomineralisation)
  • Hipomineralizacja pierwszych stałych trzonowców i siekaczy o nieznanej etiologii.
  • Etiologia: czynniki genetyczne, okołoporodowe, środowiskowe, choroby ogólnoustrojowe we wczesnym dzieciństwie, ekspozycja na toksyny.
  • Patomechanizm: obniżona mineralizacja szkliwa prowadząca do powstawania plam, przebarwień, kruchości i złamań szkliwa.
  • Obraz kliniczny: plamy kredowobiałe, żółte lub brązowe o nieregularnych brzegach, pękanie szkliwa, szybsze ścieranie, nadwrażliwość zębów.
Diagnostyka różnicowa
  • Znaczenie wywiadu ogólnozdrowotnego i stomatologicznego.
  • Badanie kliniczne z wykorzystaniem lup powiększających, światła bocznego, narzędzi diagnostycznych.
  • Próchnica: obecność biofilmu, ubytki o ostrych brzegach.
  • MIH: zmiany szkliwa o niepróchnicowym charakterze, często symetryczne, obecność typowych plam, kruchość bez obecności aktywnego procesu próchnicowego.
  • Pomocnicza rola zdjęć radiologicznych, zwłaszcza w ocenie zaawansowania zmian.
Problemy i wyzwania w codziennej praktyce
  • MIH często bywa mylona z początkową próchnicą, fluorozą czy amelogenesis imperfecta.
  • Wyższa podatność zębów z MIH na próchnicę ze względu na porowatość i kruchość szkliwa.
  • Zwiększona wrażliwość bólową i trudności w skutecznym znieczuleniu miejscowym u dzieci z MIH.
  • Problemy z utrzymaniem odbudów w zębach z hipomineralizacją (gorsza retencja materiałów, szybkie ścieranie).
  • Niski komfort życia pacjentów: trudności w żuciu, samoocena, niechęć do wizyt stomatologicznych.
Możliwości terapeutyczne
Postępowanie w próchnicy
  • Profilaktyka indywidualna i grupowa: edukacja, lakierowanie, lakowanie bruzd, fluoryzacja.
  • Wczesne leczenie: remineralizacja plam próchnicowych (preparaty fluorkowe, hydroksyapatyt, CPP-ACP).
  • Leczenie ubytków: wypełnienia kompozytowe, glass-jonomerowe, w przypadku rozległych zmian – leczenie endodontyczne, odbudowy protetyczne.
Postępowanie w MIH
  • Wyzwania: mniejsza retencja materiałów, częstsze dolegliwości bólowe, trudności we współpracy dziecka.
  • Indywidualizacja leczenia: decyzja o zachowaniu czy ekstrakcji silnie zniszczonych zębów trzonowych.
  • Ochrona powierzchni szkliwa: lakierowanie fluorem, stosowanie preparatów wzmacniających szkliwo.
  • Minimalnie inwazyjna terapia: infiltracja żywicą, nano- i mikroinwazyjne materiały odbudowujące.
  • Zaawansowane przypadki: wypełnienia kompozytowe, onlaye, korony stalowe, ekstrakcje.
  • Leczenie bólu: żele znieczulające, premedykacja, techniki psychologiczne (behawioralne), znieczulenie miejscowe/ogólne w trudnych przypadkach.
Wspólne elementy postępowania
  • Edukuj dziecko i opiekunów o różnicach pomiędzy MIH a próchnicą oraz konieczności regularnego monitorowania stanu uzębienia.
  • Indywidualny dobór środków do higieny domowej, zwłaszcza u dzieci z MIH.
  • Bardzo istotna jest współpraca interdyscyplinarna: pediatra, ortodonta, higienistka, psycholog.
  • Stosowanie motywujących i pozytywnych technik wzmacniających nawyki prozdrowotne.
Podsumowanie
  • Próchnica i MIH są dwoma odrębnymi, choć powiązanymi schorzeniami zębów u dzieci.
  • Oba wymagają odmiennego podejścia diagnostycznego, profilaktycznego i terapeutycznego.
  • Współczesna praktyka stomatologiczna powinna uwzględniać zarówno aspekty biologiczne, jak i psychospołeczne, dążąc do poprawy jakości życia najmłodszych pacjentów.
  • Konieczna jest ciągła edukacja lekarzy stomatologów oraz opiekunów dzieci w zakresie nowoczesnych metod rozpoznawania i leczenia MIH oraz próchnicy.
Specjalizacja: stomatologia estetyczna, protetyka, endodoncja, praca z dziećmi (również pod znieczuleniem ogólnym od 2. roku życia).

Wykształcenie i doświadczenie:
Absolwentka uczelni w Polsce i Niemczech.
Wieloletnia praktyka w gabinetach w Europie: Anglia, Szkocja, Szwajcaria, Niemcy.
Stałe podnoszenie kwalifikacji na międzynarodowych kursach i kongresach (London, Edinburgh, Zurich, Glasgow, Eastman Institute UCL).

Dlaczego warto: Anna łączy praktyczne doświadczenie kliniczne z wiedzą zdobywaną na całym świecie. Podczas webinaru dzieli się sprawdzonymi strategiami diagnozy i leczenia, opartymi na realnych przypadkach, tak aby uczestnicy mogli działać skutecznie i pewnie w swojej praktyce.
lek. dent.
Anna Sonecka
SPIKER
ponad 30 lat doświadczenia klinicznego w Polsce, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Niemczech.
FAQ
Made on
Tilda