1. Gabinet jako podmiot wykonujący działalność leczniczą:
→ Praktyka indywidualna;
→ Stomatolog jako właściciel podmiotu leczniczego;
→ Regulamin organizacyjny;
2. Gabinet jako pracodawca:
→ Zatrudnianie – umowa o pracę, umowa zlecenia, umowa o dzieło, umowa B2B
→ Regulamin pracy;
→ Regulamin wynagradzania;
→ Dokumentacja zatrudnienia – wybrane aspekty;
3. Cennik usług komercyjnych:
→ Wygoda czy obowiązek;
→ Zasady konstruowania cennika usług stomatologicznych;
→ Umowa z Pacjentem – wygoda czy obowiązek;
4. Regulowanie pracą gabinetu:
→ odwoływanie wizyt,
potwierdzanie wizyt,
→ osoby towarzyszące,
→ wizyta z dzieckiem i w towarzystwie dziecka.
Rezultat
Zyskasz wiedzę na temat tworzenia i wdrażania regulaminów zgodnych z prawem, co pozwoli Ci uniknąć problemów formalnych w codziennym zarządzaniu gabinetem oraz lepiej chronić swój biznes
1-2. Zarządzanie gabinetem stomatologicznym - regulaminy (obowiązkowe i dobrowolne):
1. Pacjent jako człowiek w kryzysie – wprowadzenie do analizy praw pacjenta i praw medyka
2. Prawo pacjenta do informacji a bezpieczeństwo pracy medyka
3. Ochrona prawna medyka:
→ Ochrona prawa karnego
→ Ochrona prawa cywilnego
4. Ochrona prawna podmiotu wykonującego działalność leczniczą:
→ Opinie o podmiocie w internecie
→ Opinie o poszczególnej osobie (lekarzy, pielęgniarce, higienistce, rejestratorce, etc.) w Internecie
5. Prawo odmowy udzielnie świadczenia lub prawo odstąpienia od leczenia:
→ Warunki odstąpienia
→ Obowiązki związane z odstąpieniem
→ Możliwe następstwa odstąpienia
Rezultat
Dowiesz się, jak prawidłowo chronić swoje prawa oraz prawa pacjentów, a także zrozumiesz, jakie działania prawne mogą zapewnić Ci komfort i bezpieczeństwo w pracy stomatologa.
3. Komfort i bezpieczeństwo pracy
1. Reklamacja w leczeniu – czym jest i czym może być
2. Kwalifikacja prawna reklamacji w procesie terapeutycznym:
→ Ocena treści reklamacji;
→ Postępowanie po złożeniu reklamacji;
3. Postępowanie na wypadek żądania zwrotu kosztów leczenia z zapowiedzią zakończenia sprawy.
4. Rola ubezpieczyciela w procesie reklamacji:
→ Ubezpieczyciel – przyjaciel czy sędzia?
→ Zgłoszenie roszczenia do Ubezpieczyciela – rozwaga czy porażka?
5. Wymiana korespondencji w procesie reklamacji.
6. Konieczne elementy reklamacji i rozwiązanie reklamacji.
Rezultat
Nauczysz się, jak skutecznie reagować na reklamacje pacjentów, zarządzać ich oczekiwaniami oraz prawidłowo postępować w procesie zwrotu kosztów leczenia, aby uniknąć potencjalnych konfliktów prawnych.
4. Reklamacje i zwrot kosztów leczenia
1. Czym jest roszczenie Pacjenta?
2. Moment powstania roszczenia pacjenta
3. Reakcja na:
→ Wezwanie do zapłaty;
→ Zawiadomienie prokuratury;
→ Zawiadomienie samorządu zawodu medycznego (izba lekarska, izba pielęgniarska);
→ Pozew;
4. Przebieg postępowania cywilnego
5. Rola i prawa świadka
6. Rola i prawa pozwanego
7. Przebieg postępowania karnego
8. Rola i prawa podejrzanego
9. Przebieg postępowania dyscyplinarnego
10. Rola i prawa obwinionego
Rezultat
Otrzymasz narzędzia do skutecznej obrony przed roszczeniami pacjentów oraz wiedzę, jak postępować w przypadku wezwania do zapłaty, zawiadomienia prokuratury czy procesu cywilnego, aby minimalizować ryzyko prawne.
5-6. Roszczenia Pacjentów, Obrona przed roszczeniami Pacjentów
1. Cel uzyskania zgody na leczenie
2. Forma uzyskania zgody na leczenie
3. Informacja przed uzyskaniem zgody na leczenie
4. Możliwe metody leczenia, możliwe efekty leczenia, możliwe skutki niepożądane leczenie, możliwe powikłania, możliwe niepowodzenie.
5. Zgoda na leczenie od osoby małoletniej:
→ Kim jest małoletni;
→ Prawa i obowiązki rodziców i opiekunów prawnych;
→ Zgoda a rodzice po rozwodzie
→ Prawo działania bez zgody
6. Zgoda na leczenie osoby: nieświadomej, ubezwłasnowolnionej, nieprzytomnej, odurzonej
7. Rola sądu
8. Zgoda na leczenie długotrwałe.
Rezultat
Zrozumiesz, jak prawidłowo uzyskać zgodę pacjenta na leczenie, w tym od osób małoletnich lub niezdolnych do samodzielnego podejmowania decyzji, co pomoże Ci uniknąć problemów prawnych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
1. Sens, znaczenie i treść dokumentacji medycznej
2. Forma dokumentacji medycznej
3. Treść wpisów w dokumentacji medycznej
4. Oświadczenia pacjenta – zgoda, upoważnienie, orzeczenie sądu
5. Przechowywanie dokumentacji medycznej
6. Udostępnianie dokumentacji medycznej
Rezultat
Dowiesz się, jak prawidłowo prowadzić i przechowywać dokumentację medyczną, zgodnie z obowiązującymi przepisami.